Det finns flertalet tjänster på nätet där du kan kontrollera hur det går för olika typer av företag. Det här kan vara bra av flera skäl. Kanske ska du anlita en hantverkare och vill kontrollera att en konkurs inte är stundande? Eller så planerar du att starta upp ett företag och vill se vad andra entreprenörer inom ditt segment omsätter? Skälen kan vara många – men oavsett är det enkelt att ta reda på.
När du tittar på hur det går för ett företag kommer du att stöta på flera begrepp du kanske inte har sett förut. För att verkligen kunna tyda bilden som ges av företaget är det bra att känna till vad åtminstone några av dem betyder. Som exempel kollar vi upp ett företag som säljer markiser i Huddinge och ser vad som dyker upp:
Omsättning kan normalt likställas med bolagets försäljningsintäkter och ska inte blandas ihop med vinsten. Det här företaget som säljer markiser i Huddinge har till exempel ca 3 miljoner i omsättning och en vinst på 88 000 kronor. Omsättning tar alltså inte hänsyn till ett företags kostnader.
Många tjänster visar företagens soliditet. I kort kan man säga att det är en slags bedömning på bolagets betalningsförmåga på lite längre sikt. Som exempel har företaget som säljer markiser i Huddinge vi tittar på en soliditet på 52,25 %, vilket är en bra bit högre än många andra företag.
Kasslikviditet kan nästan sägas vara motsatsen till soliditet. Det här fungerar som en slags bedömning på bolagets betalningsförmåga på kort sikt. Har företaget en kassalikviditet på 100 % eller mer betyder det i praktiken att bolaget kan betala kortfristiga skulder utan dröjsmål. Markisföretaget i Huddinge vi tittar på har till exempel en kassalikviditet på 211 %.
Att söka efter företag att titta upp på dessa tjänster är normalt mycket enkelt. Du behöver inte först gå till Skatteverket för att få ett organisationsnummer, utan det räcker med att kunna företagsnamnet. Om du inte kan företagsnamnet, kan du även söka på personer. Om en person ger flera träffar, ser du överskådligt vilken bransch de olika företagen är verksamma i. Letar du efter ett visst företag som säljer markiser i Huddinge till exempel, men bara vet ägarnamnet, kan du sålunda slå in namnet. Om du då får flera träffar är det bara titta efter verksamhetstypen.
Normalt går det också att avgränsa sökningen efter flera faktorer, så att du själv slipper bläddra bland resultaten. Det här är användarbart om du till exempel vet ägarens namn och bransch, men ägaren har ett mycket vanligt namn. Att manuellt sitta och scrolla igenom träffarna för att hitta en viss verksamhetstyp är tidskrävande.
I den tjänst vi använder oss av kan du avgränsa sökningen efter följande faktorer:
Med en välutvecklad sökfunktion bör det inte vara något större problem att hitta det företag du söker – oavsett om de säljer markiser i Huddinge eller arbetar med anläggning i Kiruna.